Nordkap 2006 - Sverrig |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
7. juli. |
||
|
||
Det
begyndte at regne ganske let hen på morgenstunden, men det holdt hurtigt op
igen. Der var dejligt vejr, da vi stod op lidt over 9 – ja undskyld, vi
plejer jo ikke at ligge så længe, men det er en rigtig slapperferie, og vi
nyder at sidde længe oppe om aftenen, når det er lyst, og vi nyder at sove
længe om morgenen, selv om det er lyst. |
||
|
||
Vi
kunne ikke rigtig løsrive os fra morgenkaffen. Det var så dejligt at sidde og
se ud over floden og over på byen på den anden side. Vi kunne se nogle store
lange træbåde, der var fortøjet ved brinken på den modsatte side, og i det
skriftlige materiale om byen, som vi fik udleveret ved ankomsten, kunne vi
se, at det var turbåde, som gav turister sightseeing i byen eller lidt
længere ud til en lokal rensdyravler. |
||
|
||
Klokken
blev lidt over 11 inden vi kom af sted og kørte syd på ad E75 mod Kemi. Lidt
før Kemi kørte vi til højre ad E8 mod Tornio og den svenske grænse. Det lille
stykke vej er udlagt som motorvej, og det var en underlig fornemmelse lige
pludselig at køre på motorvej efter så mange kilometre på andre typer veje. |
||
I
Tornio fyldte vi diesel på – den sidste Esso-tank før grænsen solgte diesel
til 0,99 EUR pr. liter, så vi fyldte helt op. Derefter krydsede vi grænsen
til Sverrig og var nu i byen Haparanda. De 2 byer, Tornio og Haparanda, er
stort set bygget sammen – kun floden Tornionioki adskiller dem. |
||
Vi
parkerede ved den lokale brugsforening – sammen med adskillige andre
campingvogne og et utal af biler af forskellige nationaliteter. |
||
Vi
handlede lidt mad ind – bl.a købte vi en dejlig varm grillkylling for 39
svenske kroner, og den nød vi til et stykke brød og en syltet agurk i
campingvognen. Vi følte os faktisk hensat til stranden i Zamardi – sådan
smagte kyllingen, men her havde vi altså et par af Karens solide håndstrikkede
servietter at tørre mulen og fingrene i – i stedet for en enkelt enkelt-laget
serviet. |
||
Det
smagte pragtfuldt, og vi var hurtigt klar til at køre videre. |
||
|
||
Vi
rundede lige Centrum for at kigge efter en kontantautomat – selvfølgelig med
et par trafikpropper til følge - men svenskerne tager det pænt, når de er
hjemme hos sig selv, og vi kom ud af byen uden skrammer. |
||
|
||
De nordsvenske
byer er gjort tiltrækkende med beplantninger i rabatter og i krukker på torve
m.v. Her står stadig stedmoderblomster i fuldt flor og andre steder er der
plantet petunia og andre sommerblomster. |
||
|
||
Snart
gik det vestpå langs bunden af Den botniske Bugt mod Kalix og Luleå. I Kalix
fandt vi Handelsbanken uden problemer og skaffede os lidt blød svensk valuta.
I øvrigt kan man betale med Visa-kort overalt. |
||
|
||
Vi var
nu på E4 og kørte sydpå mod Sundswall – ca. |
||
De 2
andre hold var allerede ankommet og havde fået de 2 sidste pladser med strøm,
men udenfor selve campingpladsen. Vi behøvede ikke strøm, og så skaffede den
flinke flicka os plads lige over for receptionen, men ude på
dagsparkeringspladsen. Det var let at bakke til, og vi bor faktisk lige i
centrum, og det hele koster kun 155 svenske kroner. |
||
|
||
|
||
|
||
En rest
gammel ost, som vi havde i køleskabet, blev fundet frem sammen med et par
stykker brød og noget spegepølse – det smagte herligt sammen med en kold øl
uden for campingvognen, under store fyrretræer. |
||
|
||
Efter
en runde til fods på campingpladsen, lavede jeg en kold platte til os hver. |
||
Der
blev serveret øl og snaps til platten, og vi skålede og ønskede hinanden
tillykke med den ind til nu pragtfulde tur. |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
8. juli. |
||
|
||
Det var
et pragtfuldt vejr, da vi stod op. Klokken var kun 8, men det var blevet
varmt i campingvognen, og vi sov måske ikke helt så godt som sidste nat. Vi
indtog morgenmaden i det fri – Skyggen havde vi ikke oppe - og hilste på de andre
campinggæster og sommerhusejere, der gik forbi. Det var meget hyggeligt. En
svensk dame med sin hund tilbød at tage et billede af os. Motivet var i
orden, men jeg tror at svenske damer i moden alder er betydeligt bedre til at
lufte hund end til at tage billeder – og selvfølgelig gav hun hunden så meget
snor, at den lige kunne komme med på billedet. Surt. |
||
|
||
Allerede
kl. 0930 var vi på farten og kørte sydpå ad E75 mod Sundsvall. Vejen er ny i
forhold til den vi kørte på for ca. 30 år siden, men den er ved at være
nedslidt, og der er vejarbejde mange steder. Vejen ligner nogle steder en
motorvej, men er ikke udlagt som sådan, og al færdsel er på denne måde
tilladt. Mange steder er vejen delt med autoværn af stålwire, og det er for
så vidt ganske godt. Der er 3 kørebaner – en i den ene retning og 2 i den
anden retning, og der skiftes så med passende mellemrum. På denne måde
afvikles trafikken uden hasarderede overhalinger, og campingvogne og
lastbiler kommer kun til at danne kø i begrænset omfang. |
||
|
||
Der var
21 graders varme, da vi startede fra Boviken, men i løbet af en halv times
tid var vi oppe på 28 grader – altså kl. 1000. Temperaturen faldt dog hurtigt
igen til ca. 22 grader, hvor den holdt sig til omkring middag. I løbet af eftermiddagen
sneg den sig igen op på 28 grader, og i øjeblikket - kl. 2200 – har vi 25 grader. |
||
|
||
Vi
kørte gennem øde skovstrækninger, men jo længere vi kom mod syd, des tættere
blev bebyggelserne, og landbrugene blev større. Faktisk har vi i dag set både
en vindmølle og en gylletank. |
||
|
||
En
tilfældig rasteplads langs vejen blev stedet, hvor vi spiste vores frokost,
og efter en lille en på øjet, var vi klar til at køre videre. |
||
|
||
Da vi så
et sted med en Hembygdgård, hvor der var servering, drejede vi fra vejen og
ind til stedet. Det var nærmest et frilandsmuseum med fritliggende gamle
huse. |
||
|
||
|
||
|
||
Vi bestilte
kaffe og vafler, og satte os til at vente i haven. Snart kom en lille sød –
om ikke specielt køn – flicka med kaffen på en bakke og forklarede at
”vaflerne kommer snart”. Et øjeblik efter var hun tilbage med nogle dejlige
vafler. En hel til hver – altså en hel runde med 4 stk., og der var flødeskum
og herligt syltetøj til i rigelige mængder. Det var bare mums - og så kostede
hele herligheden kun 70 svenske kr. |
||
|
||
|
||
|
||
Turen i
dag var lidt ensformig, men vi har alligevel set mange smukke steder, og vi
har grint lidt af de forskellige reklamer. Når man nu er ude at køre, kan man
jo ligeså godt holde øje med brændstofpriserne, og vi kunne ikke lade være
med at more os, da vi hos et specielt selskab så diesel til minipris - 11,81
kr. Ved den næste tank var der diesel til micropris – 11,51 kr., og ved den
næste igen, i øvrigt en Statoil, var den ingen speciel pris. Diesel kostede
simpelt hen 11,21 kr. pr. liter. Jo, der gøres, hvad der kan gøres for at
snøre folk, om ikke på den ene måde, så på den anden. |
||
|
||
Vi
fortsatte sydover og var opsat på at finde en campingplads lige efter
Sundsvall. Et sted, hvor vi lige ville til at køre ned, så vi en svensker komme
op, og så regnede vi med at alle pladser var optaget, så vi kørte videre. Et
stykke tid efter, så vi i spejlet at samme svensker kørte mod en anden
campingplads, der dog kun reklamerede med teltcamping. Vi ville ikke forsøge,
men kørte videre. Noget syd for Sundsvall – i nærheden af Harmånger, så vi et
skilt med camping, og så kørte vi derned. Pladsen ligger lige ved vejen, og
der var masser af ledige pladser. Ikke nogen særlig luksus, men rent og pænt
overalt, og det hele koster 120 kr. for en enkelt nat inkl. bad. En halv time
senere kom svenskeren og bakkede Soliferen på plads med Volvoen. |
||
Vi
stillede hurtigt op og gjorde klar til at lave aftensmad. Det udendørs
gasblus blev taget i brug, og snart glædede vi hele pladsen med duften af bøf
med bløde løg. Til dessert spiste vi de 2 sidste is fra fryseren. |
||
|
||
Efter
aftensmad spillede vi Trionimos, som jeg vandt igen. |
||
|
||
|
||
9. juli |
||
|
||
Hold da
op – sikke en nat vi havde. Vi gik i seng lidt over midnat, men det var umuligt
at sove. På en eller anden måde havde vi fået et helt kollektiv aggressive
myg ind i vognen, og kl. halv tre blev der erklæret krig – myggekrig. En krig
som vi måske ikke ville vinde. Temperaturen var på dette tidspunkt 22 grader
inde i vognen, og skiderikkerne sværmede rundt om os i sengen. På grundt af
varmen var det umuligt at have dyne på, og på grund af myggene var det
umuligt ikke at have dyne på. Altså – skidtet måtte udryddes på den hårde
måde. Vi gik i gang med aflive dem fra en ende af, men det var som om alle
fætre og kusiner kom og skulle deltage i begravelsen og et efterfølgende
festmåltid bestående af godt dansk menneskeblod. |
||
|
||
På et
tidspunkt var der nogenlunde ro, men kl. halv seks var den gal igen, og en ny
angrebsbølge satte ind. På dette tidspunkt var der ingen chance for, at det
skulle blive lidt mere køligt, for solen stod allerede højt på himlen og
skinnede lige på campingvognen. |
||
Det
lykkedes at udrydde de fleste, og de der var tilbage, kunne ikke æde mere, så
vi fik ro nogle timer. |
||
Vi sov
til kl. var næsten 1000, og så begyndte vi ellers at gøre klar til at forlade
pladsen. |
||
|
||
Et
dejligt varmt bad gjorde underværker, og da Skyggen var pakket ned, og der var
vand på tankene og affaldstankene var tømte, brød vi op. Snart efter var vi
igen på E4 – nu med kurs mod Stockholm. |
||
|
||
Det
blev igen en dag med mange timer gennem svenske skove uden den store
afveksling. Svenskerne var på søndagstur, og vi lagde mærke til, at utroligt
mange svenskere har gamle amerikanske flydere til søndagsbrug. Mange af dem
er gjort endda rigtig pænt i stand, og det er en fornøjelse at køre på vejene
sammen med dem. |
||
|
||
Frokostpausen
holdt vi ved bredden af en sø, hvor der var en herlig udsigt – og nøkkeroser
i vandkanten. |
||
|
||
|
||
|
||
Da vi
var ca. |
||
|
||
Flere
steder på dagens rute var der automatisk trafikovervågning med
videofotografering. Hvis der køres for stærkt bliver farten målt og
fotograferet automatisk, og man er hjemfalden til en bøde. |
||
|
||
|
||
|
||
Svenskerne
var åbenbart vant til dette, for jeg så ikke en eneste, der blev målt.
Standerne er til at få øje på, og jeg kunne ikke lade være med at fotografere
en af dem. Til gengæld kunne jeg sagtens holde mig fra at provokere en af
standerne til at fotografere mig. |
||
|
||
Da vi
nærmede os Stockholm kørte vi ind i Arlanda – jo det er lige der, hvor lufthavnen
ligger – og købte kort over Stockholm. Kortet blev studeret og en
campingplads blev udpeget. Vi fandt en mere på kortet for det tilfældes
skyld, at der ikke skulle være plads på den første. |
||
|
||
Det gik
meget fint med at dreje fra E4 og komme ind på den rigtige vej mod
campingpladsen, men adrenalintrykket kommer nu alligevel op i nærheden af det
røde felt, når man skal til at finde vej gennem en fremmed storby med 3 baner
i hver retning og godt krydret med rundkørsler og lysreguleringer. |
||
Nå – vi
fandt pladsen, og kunne straks se, at det ikke var noget for os. Det var
nærmest en husvildelejr, hvor der flød med gamle kasserede campingvogne og
ditto biler. Et par unge mennesker var ved at skrælle en knallert, og i
nærheden stod et par stykker på hovedet i motorrummet på en bil. Receptionen
var lukket for længst. Vi kørte til den næste plads, der viste sig ikke at
være en campingplads med kun et vandrehjem. Den venlige dame i receptionen
forklarede os, hvilken vej vi skulle køre for at finde den nærmeste
campingplads, der lå ca. 8 kom borte. Vi fandt pladsen uden besvær, og snart
var vi vist på plads og klar til at stille op. Skyggen blev rejst, og vi
grillede snitsler, som vi havde i fryseren. Karen varmede en dåse
gullaschsuppe til forret, og vi fik en hyggelig aften ud af det – selv om
trykket fra køreturen rundt i Stockholms trafikmylder lige skulle fortage
sig. Måske var det også lidt dumt at komme til Stockholm en søndag aften i
herligt vejr halvanden time før verdensmesterskabet i fodbold blev vist på
TV. |
||
|
||
|
||
10. juli. |
||
|
||
Det
blev regnvejr i løbet af natten, og vi sov til kl. ni i dag. Natten forløb
helt roligt, og vi blev ikke angrebet af myg som sidste nat. |
||
|
||
Midt på
formiddagen kørte vi ind til centrum. Først kørte vi til den nærliggende
station Häggvik, og stillede bilen på den gratis pendlerparkering. Det var
let at købe en billet, og toget kørte hvert kvarter i retning mod
Centralstationen. Billetterne kostede 20 kr. pr. stk. |
||
|
||
Det var
noget af en oplevelse at køre med svensk S-tog. |
||
Toget
kørte meget hurtigt, og i løbet af nogle få minutter var vi ved
Centralstationen – vi nåede dog at holde 5 gange undervejs. Selve indkørslen
til Stockholm minder meget om indkørslen til København, men man har dog på
fornemmelsen, at der her er mange flere tog og spor at holde styr på. |
||
|
||
Det
regnede stadig, da vi stod på 1. sal i Stockholm og kiggede os lidt omkring for
at finde mod Gamla Stan. Vi havde god brug for kortet, og så snart vi havde
lokaliseret, hvilken gade vi var på, var det let at komme videre. I Stockholm
hedder Strøget Drottningegatan, og den fører direkte over til kongeslottet i
Gamla Stan. Undervejs spiste vi frokost på en restaurant på Strøget. Der var
flere retter at vælge imellem til en enhedspris inkl. læskedrik og kaffe. Vi
valgte en salat med bl.a. bulgur og skinke, og det smagte ganske fortrinligt.
Der var brød og dressing m.v. ad libitum, og da vi var færdige med frokosten
fik vi hver et stort krus kaffe. |
||
|
||
Regnen
var hørt op, da vi var færdige med frokosten, og vi gik videre over broerne
til Gamla Stan. Der var mulighed for en guidet tur med hestevogn rundt i det
indre Stockholm – primært Gamla Stan – og sådan en tur valgte vi. Det kostede
100 kr. pr. mand, men så fik vi også temmelig meget at se. |
||
|
||
|
||
|
||
Vi
snakkede med et hold andre danskere på turen. De boede på en anden campingplads,
og havde valgt at køre i bil helt ind i centrum – for - som manden sagde –
afgiften for at køre i centrum skal ikke betales af udlændinge. De gav til
gengæld 35 kr. time for at parkere. |
||
|
||
Efter køreturen,
gik vi ind på kongeslottet, hvor et rigtig stort museum var gratis
tilgængeligt. I den nederste etage var en samling med gamle kongelige
køretøjer, og i midteretagen samt på første sal en udstilling af forskellige
rustninger, våben m.v. samt beklædning båret af kongelige personer gennem
tiderne. Det nyeste vi så, var et pænt lysegråt jakkesæt, som kongen fik syet
i Stockholm i 1956. |
||
Selve
slottet – set udefra – er egentlig ikke så meget at skrive hjem om, og
bevogtningen er da helt ringe. Gardernes uniformer er grimme – skilderhusene
er grimme, og garderne er absolut ikke ens at se på. Vi så en kulsort neger
ved det ene hus – en rimeligt pæn flicka ved et andet hus, og et par steder
var det jævnt pæne svenskere, der var på vagt. |
||
|
||
|
||
|
||
På vej
tilbage mod Centralstationen spiste vi en is ved en isbod, og længere oppe ad
Drottningegatan gik vi ind et sted, som kaldtes Barcelona Tappasbar. Der var
udendørs servering og der blev reklameret med det spanske ølmærke San Miquel. |
||
Vi fik
en stor og en lille fadøl – Carlsberg– og det smagte dejligt. |
||
Da vi
skulle købe billetter til returturen i Centralstationen, må vi have set noget
brugte ud, for den unge mand i lugen spurgte om vi var pensionister. Det
kunne vi kun svare bekræftende på, og så fik vi 2 billetter til reduceret
pris. Nu kostede de kun det halve af, hvad vi gav i formiddags – og så siger
man, at der ikke er fordele ved at blive ældre. |
||
|
||
Vi
fandt hurtigt ned til den rigtige perron men blev noget overrasket, da toget
kom fra den modsatte side af, hvad vi havde forventet. Der var dog ikke andet
at gøre end at tro på, at svenskerne både har styr på afmærkningen af togene
og kørselsretningen. Det viste sig også snart, at vi havde taget fejl – efter
nogle få minutter var vi tilbage i Häggvik, og det lykkedes os også at finde
tilbage til campingpladsen. |
||
|
||
Aftensmaden
bestod af en dåse bøf stroganof, som Karen forbedrede med en dåse champignon,
og den blev serveret med kartoffelmos. Mens Karen lavede maden sad jeg og
legede lidt med computeren. Pludselig havde jeg trådløs forbindelse til
internettet, og kunne læse dagens avis derhjemmefra. |
||
|
||
|
||
11. juli |
||
|
||
Det var
et pragtfuldt vejr, da vi stod op kl. ca. halv ni. Solen skinnede, og der var
et par og 20 graders varme. Morgenmaden indtog vi under Skyggen, og vi var
temmelig længe om det, fordi det var så dejligt vejr. |
||
|
||
|
||
|
||
Efter
at have pakket Skyggen ned og gjort klart skib gik vi i bad, så vi var friske
til dagens køretur. |
||
|
||
Klokken
var lidt i 11, da vi forlod pladsen og helt uden brug af kort fandt over til
E4, hvor vi skulle sydpå mod Stockholm og derefter mod Danmark. På et ret
tidligt tidspunkt viste skiltene mod Göteborg og Helsingborg, og så var det
bare at vælge den rigtige bane hele tiden. |
||
Motorvejen
gik ret tæt forbi Stockholm centrum, og vi kunne se mange af de bygninger,
som vi var på nært hold i går. |
||
Ellers
er hele Stockholm et utroligt mylder af motorveje og andre veje, og da der er
ret kuperet, kører man snart oppe og snart nede – snart over og snart under.
Dertil kommer, at der et ret udbygget net af forskellige baner, der løber på
kryds og tværs af vejene. |
||
|
||
Vi
lagde hurtigt Stockholm bag os og kørte sydvest på ad E4 mod Helsingborg.
Selve turen var ikke noget særligt. Ind i mellem var der landbrug med spredt
bebyggelse og noget af tiden var der kun fjeld og skov, som vejen var hugget
igennem. |
||
|
||
Der var
ikke mange rastepladser, og de få der var, var anlagt i forbindelse med
supermarked eller servicestationer. Nogle få steder, kunne man holde på
politiets kontrolpladser, men der var til gengæld hverken toilet eller
skraldespand. |
||
|
||
Toyotaen
fik en sjat diesel til 11,01 SEK i Nyköping, og vi fik et par kager til
formiddagskaffen, selv om klokken for længst havde passeret middag. |
||
|
||
Ved
Linköping var der flere steder opstillet flyvere på store standere langs
vejen, og ingen kunne således være i tvivl om at her ligger SAAB fabrikkerne.
Der var både jagere, sportsfly og små passagerfly. |
||
|
||
Da der
ikke var meget at se på motorvejen, drejede vi fra i Mjölby og syd på ad vej
32 mod Växjö for senere at tage vej 23 mod Malmö. |
||
|
||
Det var
dejligt at komme væk fra motorvejen igen og nyde det svenske landskab. Vi
kørte i et pragtfuldt område, der bestod af en blanding af små landbrug og
skovdrift. Vi passerede mange små hyggelige gårde og huse malet i den
traditionelle svenske røde farve – enkelte dog i gule farver. Mange steder lå
de små brug halvvejs gemt i skovkanten, og man forventede hele tiden at se
Tyttebær Maja på jagt efter bær – eller Emil fra Lønneberg på gale streger. |
||
|
||
Triptælleren
viste |
||
|
||
Det var
ikke svært at finde frem til campingpladsen, der ligger i den vestlige udkant
af Vetlanda i et skovområde ned til en lille sø.. Selve pladsen har et grønt
område i midten og er indkranset af store ege og birketræer samt nogle få
fyrretræer. Vi fandt en dejlig plads under et kæmpestort egetræ, og 5
minutter efter ankomst, var fødderne nede, Skyggen oppe og jeg selv ved at
nyde dagens første øl. |
||
|
||
Vi
grillede nogle dejlige svenske frokostpølser, som vi havde købt i Coop Forum
i Nyköping, og dertil spiste vi kartofler samt ærter og gulerødder fra dåse.
Det blev et rigtigt herremåltid. |
||
|
||
Der er
rigtig hyggeligt her på pladsen, og der er en del forskellige mennesker. I
det ene hjørne holder en flok Jeep-entusiaster til. Deres biler er godt
smadret til, så de har sikkert været i et eller andet mudderhul i dag for at
køre ræs og haft det herligt med det. Der er også 4 engelske spejdere. De er
kørende i en gammel Rescue Land Rower med tilhørende trailer, og der var
vældig stil over det, da de strøg flaget. Den ene blæste horn, den anden
strøg det engelske og det svenske flag fra den |
||
|
||
I
udkanten af byen fandt vi en turistinfo ved vejen, og det var muligt at tage
en folder, der viser områdets seværdigheder. Der er ikke så langt til
Huskvarna, hvor der ligger et stort fabriksmuseum. Vi snakker om at blive her
en dag længere og så besøge dette museum i morgen. |
||
|
||
|
||
12. juli. |
||
|
||
Tatterat
– tatterat – hold da op, hvor blev jeg bange. Efter 21 dage på norske, finske
og svenske veje er man blevet udsat for lidt af hvert, men dette var dog lidt
ud over det sædvanlige. Og så var det bare de engelske spejdere, der var
stået lidt før op end vi andre og fandt anledning til at hejse flaget og
vække alle vi andre med en gang hornmusik. |
||
|
||
Nå – vi
skulle jo op alligevel, men vi snuppede nu lige en times tid mere, og stod op
ved halvnitiden. Det var et pragtfuldt vejr og rundt omkring var folk ved at
stå op, drikke kaffe eller pakke sammen til den videre ferietur. Denne plads
er en campingplads, hvor man primært kører ind for at spise og overnatte. Det
er vist kun ganske få, der bliver mere end en nat eller 2. |
||
Vi
valgte at blive her en dag over, fordi der er så dejligt, og der er meget vi
gerne vil se. Nu må vi se, hvor meget vi når. |
||
|
||
|
||
|
||
Vi kørte
mod Huskvarna, der faktisk er en forstad til Jönköping, for at se
fabriksmuseet, der er lavet i noget af den gamle våbenfabrik. |
||
|
||
Det var
en stor oplevelse at se dette museum. Husqvarna-fabrikkerne har eksisteret i
over 300 år og startede med at lave våben – primært håndvåben. Senere har
fabrikken fremstillet motorcykler, knallerter, cykler, komfurer, køleskabe,
vaskemaskiner, symaskiner, plæneklippere, pumper, motorsave og meget mere. |
||
|
||
Museet var
utrolig godt indrettet, så man fik en god oplevelse af, hvordan tingene har
udviklet sig gennem tiderne men også en forståelse for, hvordan de
forskellige ting er blevet fremstillet. Mange af de gamle fabriksmaskiner er
udstillet men er ikke i drift. |
||
En
ting, der undrede mig meget var, at man allerede i 1929 havde en
bedriftsundhedstjenese og en sikkerhedsrepræsentant. Arbejderne og deres
familier havde gratis lægehjælp og kunne tilkalde læge uden beregning. |
||
Senere besøgte
vi lige over for museet Smedbyn – en rest af nogle gamle huse, der var beboet
af smede og deres familier. Smedene arbejde med fremstilling af våben i en
længe, der lå lige bag gaden med husene men dog i så behørig afstand, at der
ikke var brandfare. Både beboelseshusene og selve smedjen bliver i dag brugt
til forskelligt husflidskunst med udsalg og som kunstgalleri. |
||
|
||
|
||
|
||
Det tog
det meste af dagen, inden vi var hjemme igen. Vi ville ellers gerne have
besøgt Astrid Lindgreen Gården, men den lå for langt væk til også at nå i
dag. |
||
|
||
|
||
|
||
Efter
en noget sen frokost slappede vi lidt af foran campingvognen, og derefter tog
vi ind til byen for at handle lidt ind til aftensmaden. Handlen foregik i den
lokale Lidl, og her var nogle af priserne billigere i svenske kroner end
tilsvarende varer i Danmark. |
||
|
||
Karen
lavede suppe til aften, og jeg grillede de sidste pølser, som vi spiste til
kold kartoffelsalat. Desserten gemmer
vi til aftenkaffen. |
||
|
||
Vi gik
en dejlig tur i området omkring campingpladsen og den offentlige badestrand
lige i nærheden efter aftensmaden. |
||
|
||
|
||
|
||
Vi har
ringet til Peter og aftalt at han og Lone kommer og griller sammen med os i
morgen aften på Absalon Camping – så nu er det endegyldigt den sidste dag her
i Sverrig. I morgen tidligt pakker vi sammen og kører sydvestpå til Malmø og
tager Øresundsbroen til København. |
||
|
||
|
||
13. juli. |
||
|
||
Igen i
dag var det dejligt vejr, da vi stod op. Klokken var kun lidt i 8, da vi gik
i bad, og allerede kl. halv ni sad vi ved morgenbordet i solen bag
campingvognen. |
||
Skyggen
blev pakket ned, det værste skidt fejet ud af campingvognen, skraldespand og
skraldevand blev tømt, og så var vi klar til at køre. |
||
|
||
Sydpå
gik det ad vej 32 mod Kalmar og efter ca. |
||
|
||
Det var
en rigtig køn vej, vi kørte igen i dag, hvor vi kom igennem flere små
hyggelige landsbyer. |
||
|
||
|
||
|
||
Jo
længere vi kom vestpå, jo fladere blev landet og des større blev landbrugene.
Der var bl. a. flere store havremarker, og det har i øvrigt undret os lidt,
at svenskerne dyrker noget mere havre end danskerne. |
||
|
||
Vi nød
frokosten ca. |
||
De sidst
kilometre var på motorvej, og snart kunne vi se Øresundsbroen. |
||
Lidt
før broen standsede vi ved en servicestation for at bruge de sidste svenske
skillinger. Der var i alt 58,50 kr., og det passede nogenlunde med 2 is og 2
gode kager til eftermiddagskaffe. De sidste 50 øre fik den rare flicka i
butikken. |
||
Isen –
en Magnum dobbelt nougat – spiste vi i bilen på vej mod Malmø. Det var en
rigtig god is, og det må være en nyhed, for det var første gang, vi stødte på
den på vor tur. |
||
|
||
Lidt før
Malmø var vi tilbage på E20, og ringen var sluttet. Det var nu nøjagtigt 3
uger siden vi kørte på den samme vej men i modsat retning., og endnu engang
måtte vi minde hinanden om, at vi har haft en pragtfuld tur. |
||
|
||
Klokken
var 1400, da vi betalte ved kontrolstedet, og da vi kom op på broen kunne vi
se København i det fjerne. |
||
|
||
|
||
|
||
|
||
Ved
frakørsel 21 drejede vi mod Avedøre Holme og Hvidovre, og så var det bare at
følge Avedøre Havnevej til Roskilde Landevej, hvor vi svingede til venstre og
kort efter til højre og ind på Absalon Campingplads. |
||
|
||
Vi fik
en tår eftermiddagskaffe og derefter kørte vi til den nærliggende Netto, hvor
vi handlede ind til aftenens grillparty sammen med Peter og Lone, Bodil og
Erik. |
||
|
||
Vore
gæster kom kl. 1900, og vi havde en rigtig hyggelig aften. Først fik vi
kroatisk landsuppe – indkøbt i Kroatien i 2005 – hjembragt til Danmark samme
år, og med på en tur nord for polarcirklen og rundt om Nordkap i år. Dernæst
grillede vi nogle nakkekoteletter og spiste salat og bagte kartofler til –
alt indkøbt i Netto i dag. |
||
|
||
Lone
bliver mere og mere rund, og det ser ud til at vort barnebarn trives og har
det godt. |
||
|
||
Bodil
og Erik kom med 3 flasker rødvin. De smagte rigtig dejligt, for der var ikke
mere tilbage, da vi var færdige med at grille. |
||
|
||
Gæsterne
tog hjem, da det begyndte at regne omkring kl. 2200, og vi gik i køkkenet for
at vaske op. |
||
|
||
Vi fik
ikke taget nogen billeder i aften, for der var så meget at fortælle og lytte
til, og pludselig var aftenen gået. |
||
|
||
Men
igen har vi haft en dejlig dag. |
||
|
||
|
||
14. juli. |
||
|
||
Vi
pakkede sammen ved 13-tiden og forlod Absalon. Reglen er, at man skal forlade
pladsen senest kl. 1200, ellers skal man betale for en dag mere. Det lykkedes
dog at overbevise den søde pige i receptionen om, at vi virkelig ikke havde
forstået det sådan, da vi checkede ind i går, og vi slap med at betale for en
dag. Det kunne da egentlig også lige passe – vi var der jo kun i ca. 20
timer. |
||
Absalon
camping er en DCU-plads, og da vi er medlemmer af DCU fik vi 20 procent rabat
oven i købet. Jeg kan selvfølgelig godt se, at hvis vi havde betalt for 2
nætter, havde vi fået dobbelt så meget i rabat. |
||
|
||
Kl. var
2215, og kilometertælleren stod på 7054, da vi ankom til Horne i aften. Det
har været en pragtfuld tur hele vejen gennem Danmark, Sverige, Norge,
Finland, Sverige og Danmark igen. |
||
|
||
Og så
er vi altså hjemme igen. Lidt underligt efter så mange dage, hvor vi har
flyttet os stort set hver dag, men vi har helt sikkert haft en pragtfuld tur,
og der er mange af de steder, vi har været, som vi godt kunne tænke os at
besøge igen og udforske nærmere. |
||
|
||
At rejse
er at leve sagde H.C.Andersen, og vi er ikke utilbøjelige til at give ham
ret. Vi har virkelig rejst de sidste 23 dage, og vi har så sandelig også
levet og oplevet. |
||
|
||
Det har
bare været så dejligt. |
||
|